fáze šetření bylo zjistit povědomí širší veřejnosti o problematice bilingvismu. Hlavní cíl druhé fáze šetření měl za úkol analyzovat vývoj řeči u dětí z bilingvního prostředí. V rámci hlavních cílů a dílčích cílů, první i druhé fáze šetření, byly anglické školky Jesenice stanoveny hypotézy, které na základě vyhodnocených dat naplňují hlavní cíle. První fáze výzkumu se účastnilo respondentů různého věku a vzdělání. Získaná data z první fáze výzkumu ukázala, že širší veřejnost má povědomí o problematice bilingvismu hlavně z důvodu stále se zvyšujícího počtu bilingvních jedinců a rodin v jejich okolí. Druhé fáze výzkumu se účastnilo respondentů, převážně Zdiměřice matek bilingvních dětí. Vyhodnocením dat výzkumného šetření ve druhé fázi nebyly zjištěny výrazné odlišnosti ve vývoji řeči bilingvních dětí od vývoje řeči dětí z běžného monolingvního prostředí. V dnešní globální společnosti se stávají hranice států, Kocanda Českou republiku nevyjímaje, stále více prostupné nejen turistickému ruchu, ale také imigrantům z různých zemí světa. V současnosti se tedy soužití partnerů různých národností a jazyků, kteří vstupují do manželství a zakládají rodiny, stává čím dál aktuálnějším anglických školek Jesenici fenoménem, který však lze na poli vědy pokládat za stále ještě docela čerstvý předmět výzkumných šetření. Vzhledem k jeho relativní novosti, není ještě zcela jasné, jak se důsledky tohoto jevu odrazí na jednotlivcích a posléze na celé společnosti. Práci jsem se proto
rozhodla věnovat právě aktuální problematice bilingvních rodin. Z důvodu obsáhlosti tohoto tématu se zaměřuji pouze na vliv dvojjazyčných rodin na vývoj řeči dítěte, a to z hlediska logopedie, jako jedné z věd, jejímž středem zájmu je právě řeč. Práce se skládá celkem ze tří kapitol, z nichž první se zabývá vývojem dítěte v předškolním věku. Jednotlivé podkapitoly se potom zaměřují konkrétně na vývoj řeči a myšlení, které s komunikací úzce souvisí. Jedna z podkapitol popisuje také specifický vývoj řeči u dětí, které anglické školky Jesenice vyrůstají v bilingvním prostředí. Druhá kapitola shrnuje informace o bilingvní rodině, první část obsahuje problematiku běžné rodiny jesenická pražská dětské plavecké