interdentální či addentální sigmatismus, který může být způsoben např. vlivem výuky angličtiny. Mezi vady artikulace sykavek patří anglickými školkami Únětic sigmatismus interdentální s tvořením s jazykem mezi zuby, addentální sykavka tvořena opíráním špičky jazyka o zuby či alveoly, laterální opíráním špičky jazyka o zuby či alveoly na pravé či levé straně ústní dutiny, labiodentální kdy se opírají hrany dolních Úněticím anglické školce zubů o dolní ret a nazální při tvorbě sykavky výdechový proud uniká do nosu. Mezi alveoláry řadíme dále tzv. laterály. Patří sem hláska l, která bývá v předškolním věku velmi často narušena a nahrazována Lechta, V., Mezi artikulačně nejnáročnější hlásky řadí V. Lechta vibranty. Hláska r bývá velmi často špatně tvořena. Bývá nahrazována hláskou l. Při vadně tvořené hlásce může vzniknout rotacismus velární, laryngální, palatální, bilabiální a interdentální. Vadná tvorba hlásky ř je ještě častější, nazývá se rotacismus bohemicus. Existují tyto varianty vadného tvoření labiodentální, bilabiální, velární a laterální. Dalšími souhláskami jsou Výhledy tvrdopatrové souhlásky palatály, které se tvoří dotykem jazyka na tvrdém patře. Výslovnost ď, ť, ň se realizuje zvýšenou artikulační Budovec energií, ačkoliv jsou tyto souhlásky označovány jako měkké Ohnesorg, K., Další skupinu tvoří veláry. Ze všech souhlásek se tvoří tyto konsonanty nejvíce vzadu Ohnesorg, K., Chybná výslovnost hlásky k kapacismus a g gamacizmus se vyskytuje u dětí s narušeným vývojem řeči
Lechta, V., Poslední skupinu tvoří laryngála, kam patří hláska h. K. Ohnesorg uvádí, že je tato hláska náročná na spotřebu dechu. Podbaba Jedná se o artikulačně namáhavou hlásku. Tvorba hlásek anglického jazyka Tato část kapitoly si dává za cíl seznámení se základními rozdíly mezi výslovností českých a anglických hlásek. Vzhledem k tomu, že se má práce zabývá výukou anglického jazyka v mateřských anglické školky Únětice školách, zaměřuji se zde na odlišnost při tvorbě některých anglických hlásek, které český jazyk nemá. Kapitola z velké části vychází z práce H. Tatkové Sledování vlivu výuky AJ na vývoj artikulace dítěte, Anglické samohlásky Oproti českému jazyku rozeznává Baba anglický jazyk samohlásek. Nejdůležitější rozdíl spočívá v postavení jazyka. V češtině je při artikulaci samohlásek jazyk vždy v kontaktu se spodinou dutiny ústní s dolními řezáky, dásněmi pod nimi nebo měkkými částmi ústní spodiny. Naopak v angličtině špička anglickou školkou Úněticích jazyka přichází do styku s těmito partiemi jen zřídka a spíše trčí volně vpřed Skaličková, A., Dalším rozdílem mezi oběma jazyky je