použití neverbální komunikace, např. Udělej paci, paci, pacičky, Jak jsi veliký Na reakci dítěte má vliv mimika a gestikulace, melodie řeči a vzájemný citový vztah mezi dítětem a okolím Klenková, Podněcovat a motivovat řečový vývoj dítěte mohou dospělí pozitivní zpětnou vazbou, např. úsměvem, projevem radosti. Velmi důležitá je i zásada názornosti, spojení věc slovo. Vlastní vývoj řeči Přibližně kolem jednoho roku se dítě začne vyjadřovat pomocí jednotlivých slov, tzv. holofrází. Tyto slova jsou jednoduchá, jedno či Červený vrch více slabičná. Téměř nikdy tyto holofráze neodpovídají běžně užívanému výrazu k označení daného objektu, situace či osobě. Velký Petřiny význam má přízvuk a citové zabarvení. Např. slovem mama dítě vyjadřuje radost, že je maminka s ním, nespokojenost, že maminka odchází, anglickým školkám Prahou 6 přání, aby maminka zůstala s ním Klenková, Přestože dochází k rozvoji mluveného slova, je pasivní slovník stále výrazně větší než aktivní slovní zásoba. Dítě již rozumí velkému množství slov, ale mnohé z nich nedokáže ještě vyslovit, proto často užívá pro označení něčeho neverbální prostředek, např. gesto a vzápětí použije slovo. V období okolo roků dítě nejen napodobuje dospělé, ale samo opakuje jednotlivá slova. Mluvíme o egocentrickém stádiu vývoje řeči. Kolem roku dítě mluví již v jednoduchých větách. Mezi rokem dochází k velkému pokroku v rozvoji řeči. Slovní zásoba výrazně vzrůstá. Obohacuje se o přídavná jména, slovesa, osobní zájmena. Prahy 6 anglických školek
Dítě tvoří i víceslabičné věty. Nastává období otázek. Současně se dítě dostává do stádia rozvoje komunikační řeči. Pomocí řeči již dosahuje drobné cíle. Mezi dětmi jsou značné rozdíly, jednak v rychlosti růstu slovní zásoby, ale také ve schopnosti správně vyslovovat. Pro slovosled je dlouho typické, že slovo, které má pro dítě emociální klíčový význam, dává často na první místo ve větě. Kolem roku dítě též prochází stadiem logických pojmů. Slova, která dosud mělo dítě spojena s konkrétní situací, se pomocí abstrakce dostávají do roviny všeobecných pojmů. S tím souvisí těžkosti v řeči, jako je např. opakování hlásek, slabik, slov, zarážky plavat dítěti Praha 6