člověku ke sdělování pocitů, přání, myšlenek. Tato schopnost nám není vrozená, na svět si však přinášíme určité dispozice, které anglické školky Třebotov se rozvíjí až při verbálním styku s mluvním okolím Klenková, J., Řeč pomáhá organizovat činnost lidí, vnáší do ní nové obsahy. Slovo nejen sděluje, ale také zobecňuje. Řeč je jednou z nejdůležitějších a nejefektivnějších znakových soustav, kde je slovo nositelem Třebotova anglických školek zobecněné zkušenosti Krahulcová, B., I. Jedlička výstižně uvádí, že Řeč lze definovat jako biologickou vlastnost člověka, systém, kterým lze přenášet informace pomocí jazyka.Škodová, E. Jedlička I. a kol. In Bytešníková, I., s. Jazyk pokládá A. Novák za specifickou vlastnost určité skupiny lidí, sdělovat si prostřednictvím zvukového, písemného či jiného kódu smysluplné informace. J. Průcha shodně s Praha 16 J. Klenkovou definuje jazyk jazykovou dovednost jako schopnost používat osvojený jazyk pro komunikační účely. Ontogeneze dětské řeči Ontogeneze řeči definuje I. Bytešníková, R. Horáková, J. Klenková s. je složitý proces, který je ovlivněn řadou endogenních a Lahovičky exogenních faktorů. Dále uvádí, že mezi faktory ovlivňující charakter vývoje řeči patří stav centrální nervové soustavy, úroveň intelektových a motorických schopností, úroveň sluchového a zrakového vnímání, vrozená míra nadání pro jazyk a sociální prostředí, v němž se dítě nachází Bytešníková, I., Horáková, R., Klenková, J., Vývojem řeči a myšlení, vztahem mezi rozvojem řeči a motoriky,
řeči a zraku i sluchu se zabývalo mnoho vědců zahraničních i našich např. Becker, Kuric, Bhme, Příhoda, Sovák, Damborská, Vigotskij, Zeller, Lechta a další Klenková, J., s. J. Klenková také zmiňuje, že při hodnocení vývoje řeči dítěte je třeba přistupovat individuálně a připouštět ve vývojových obdobích časovou variabilitu. A. Peutelschmiedová souhlasně píše, že období ve vývoji dětské Ohrada řeči nejsou přesně časově ohraničená jedno přechází plynule do druhého, někdy se překrývají a že neexistují žádné striktní anglickou školkou Třebotovu normy. V. Lechta však dodává, že žádné stádium ve vývoji řeči nesmí být vynecháno. Stádia vývoje řeči dělí na přípravná stádia Luka a vlastní vývoj řeči. I. Bytešníková, R. Horáková a J. Klenková přehledně rozdělují přípravná stádia vývoje řeči na první anglické školky Třebotov hlasovou reakci křik, dále pak broukání, pudové žvatlání, napodobující žvatlání a stádium rozumění řeči. Křik patří k prvním klasická masáž Praha západ Třebotov