začíná dítě chodit. Má přirozený zájem o okolní svět, objevuje nové věci. To rozvíjí jeho slovní zásobu. Motorika mluvidel batolete je ještě nevyzrálá a zatím dítě nemůže přesně artikulovat všechny hlásky. V. Lechta uvádí, že mluvidla dítěte splňují všechny předpoklady pro artikulovanou řeč ve dvou až třech letech. Proces artikulace patří k nejnáročnějším procesům jemné motoriky člověka. Herink Vývoj řečové motoriky souvisí s dozrálostí mozkových procesů. Proto správně artikulovaná řeč potřebuje svůj čas. U člověka se anglickou školkou Dobřejovicemi vyvíjí až do sedmého roku života. Rodinné prostředí Velmi důležitou roli při vývoji dětské řeči sehrávají také vnější, exogenní vlivy, mezi které patři rodinné prostředí. Se schopností mluvit se člověk nerodí, musí se jí učit od svého mluvícího okolí. Jak bude vypadat jazyk dítěte, určuje celý sociokulturní charakter prostředí, ve kterém dítě vyrůstá Lechta, V., I zde výzkumy dokazují, že Osnice jistý vývoj v této oblasti probíhá již v prenatálním období, kdy matka na pohyby plodu reaguje určitým emocionálním způsobem a její emoce zpětně ovlivňují dítě. Je tedy pravděpodobné, že před narozením existuje mezi matkou a dítětem určitý dialog, vztah Langmeier, Dobřejovic anglickým školkám J., Krejčířová, D., Tito autoři dále uvádějí, že kvalita mateřské péče závisí na vzájemném citovém poutu mezi dítětem a matkou. Díky němu matka rozpoznává náznaky a signály dítěte a reaguje na ně. Vzájemnou interakci může otupit nedostatek vnímavosti ze strany
matky. Dítě je totiž od narození disponováno, předladěno k sociální interakci a touží po komunikaci a porozumění od svého okolí. Mezi nepříznivě působící vlivy patří extrémně nesprávné postupy, jako je např. rozmazlující perfekcionistická nebo odmítavá výchova. Svůj vliv na vývoj řeči má samo cílené rozvíjení řeči. Tzv. řečové prostředí musí poskytovat správný mluvní vzor. To znamená, že je nutné hovořit spisovným jazykem a rodinní příslušníci by neměli trpět poruchou komunikační schopnosti. Není li tento požadavek splněn, je pravděpodobné, že dítě od svého rodiče poruchu okopíruje a zafixuje si tak vadu řeči. Dále je žádoucí, aby mělo dítě anglickými školkami Dobřejovice dostatek verbálních podnětů, které by rozvíjely jeho řečový vývoj. Lechta s. však upozorňuje, že nadbytek řečových stimulů může narušit vývoj řeči, způsobit neurózy řeči atd. Ze společenského prostředí, které na řeč dítěte dále působí, je třeba jmenovat i