Lechta, V., Existují však i teorie, podle kterých dítě vytváří nejdříve hlásky hrdelní, vyžadující silné svalové napětí, a od nich postupuje k retným hláskám Lechta, V., s. K. Ohnesorg se hlásí k první teorii a uvádí následující vývoj souhlásek První souhlásky, které dítě začíná artikulovat, jsou souhlásky retné b, p, m bilabiální a f, v labiodentální. Hned po těchto hláskách prvního artikulačního okrsku následují hlásky t, d, n. Často se však můžeme setkat s vadným tvořením těchto hlásek např. interdentálním. Tato Cyrilov špatná fixace má za následek pozdější problémy při tvorbě hlásky l a r. Kolem čtvrtého roku by dítě mělo začít vyslovovat ď, ť, ň. Tyto hlásky jsou velmi náročné a předpokládají dobrou obratnost jazyka a vyzrálý fonematický sluch. Sykavky patří k velmi obtížným hláskám. Dítě je začíná používat již kolem třetího roku, jejich artikulace je však v tomto období ještě velmi nepřesná a je zprvu nahrazována hláskami t, d, případně ť, ď. K. Ohnesorg uvádí, že dříve dítě vyslovuje sykavky tupé, později ostré. Jejich vývoj se Praha 20 může samovolně upravit kolem pátého roku, kdy je již dostatečně rozvinutý fonematický sluch. Hláska l bývá pro děti velmi náročná. Je anglické školky Brandýs nad Labem to jediná frikativa, při níž výdechový proud prochází po bocích jazyka. Tato souhláska vzniká podle různých autorů v rozdílném věku. anglickou školku Brandýsu K. Ohnesorg uvádí, že patří k posledním hláskám ve vývojové řadě. Mezi nejobtížnější hlásky patří r, ř. Ty dítě začíná
vyslovovat během pátého až šestého roku. Často se však tyto hlásky dítě naučí artikulovat až během sedmého roku, kdy se uzavírá celý vývoj artikulace Kutálková, D., Vývoj artikulace Zdroj Jurnečková a Vysoudilová, FN Již antický člověk si vážil mluveného slova a uvědomoval si jeho účinnost. Učitel řečnictví Isokrates ve IV. století před naším letopočtem prosazoval, aby byly děti ve škole vedeny ke kultuře mluveného slova. Ohnesorg uvádí, že správná realizace promluvy by měla být samozřejmostí pro každého. Je bezpodmínečně Brandýsem angličtina ve školce nutné, aby naše řeč byla krásná jak po stránce obsahové tak formální Ohnesorg, K., Správně artikulovat je pro každého velmi důležité. anglickými školkami Brandýs Úroveň artikulace ovlivňuje žáka ve školských zařízeních při vyučování, dospělého při volbě povolání a celkového hodnocení sebe samého. Srozumitelná řeč je při vyučování velmi významná. Pokud má žák výrazně narušenou artikulaci, může to negativně ovlivňovat masážím Praha východ Brandýs nad Labem