získává dítě až v období napodobivého žvatlání, které nastupuje kolem šestého měsíce. Dítě začíná napodobovat jak zvuky vlastní, Voděrádky které samo vydává, tak zvuky ze svého okolí. Vznikají hlásky mateřského jazyka. V tomto období tedy zapojuje sluch i zrak pro odezírání a začíná navozovat kontakt se svými nejbližšími Lechta, V., Kolem desátého měsíce začíná dítě rozumět slovům dospělých. Jeho rozumění projevuje motorickou reakcí. Významná je i nonverbální komunikace mimika, gesta, která zpřesňuje informace. V tomto období anglické školky Říčany můžeme zaznamenat jeho první slova Klenková, J., Lechta, V., Vlastní vývoj řeči nastává kolem prvního roku života dítěte. Zatím převládá pasivní slovník a jednoslovné věty. Období vlastního vývoje řeči se dělí na na sebe navazující stadia. Počáteční stadium se nazývá emocionálně volní a trvá přibližně do jednoho a půl roku. Převládá pasivní slovník a pomocí prvních, většinou jednoslabičných slov, dítě vyjadřuje své pocity a přání. V jednom roce má dle M. Lejsky dítě produkovat dvě slova, která většinou Radošovice obsahují samohlásku a a dvě stejné souhlásky explozivy prvního artikulačního okrsku b, p, m. Verbální projev dítěte je doplňován Říčany anglická školka neverbálními prostředky. Kolem druhého roku začíná stadium asociačněreprodukční. Řeč dítěte se zdokonaluje, roste slovní zásoba dítě používá kolem dvaceti slov, zlepšuje se výslovnost Lejska, M., Komunikuje na úrovni první signální soustavy, tzn., že si dítě
spojuje výraz s konkrétní věcí. Pro toto období jsou typické asociace, tedy schopnost dítěte přenášet transferovat výrazy, které si spojuje s určitým jevem na jev podobný Klenková, J., Další řečové období nazýváme stadiem logických pojmů. Nastává kolem třetího roku, které je charakteristické prudkým vývojem v psychice. Evidujeme zde přechod z do signální soustavy, tzn., že dítě je schopno Pacov představy abstrakce. Dokáže rozlišit mezi obecným a konkrétním. V tomto období dochází k prudkému nárůstu aktivní slovní zásoby. Poslední stadium, které začíná kolem roku života, se nazývá stadium intelektualizace řeči. Můžeme sledovat zdokonalování řeči jak po Březí stránce formální, tak po stránce obsahové. Dítě používá gramatické jevy, používá správný rod, koncovky, předložky, spojky. Rozlišuje abstraktní a konkrétní pojmy. Toto stadium, během kterého dochází ke kultivaci a zkvalitňování celkového řečového projevu, anglickým školkám Říčany pokračuje během celého života Klenková, J., Lechta, V., M. Lejska ve své publikaci uvádí jiné dělení řečového vývoje, na jejímž základě vypracoval časovou osu. Zde ji pro ilustraci uvádím Vývoj lidské řeči dle M. Lejsky M. Lejska, s. Kromě jednotlivých období anglické školky Říčany vývoje lidské řeči logopedové využívají také poznatky o vývoji jazykových rovin. Morofologicko syntaktická rovina Tato gramatická rovina odráží celkovou úroveň duševního vývoje dítěte Lechta, V., Utváří se kolem prvního roku, kdy u dítěte začíná vlastní vývoj montessori školce Prahou východ Říčany