infinitivu. Kolem druhého roku již dítě používá dvojslovné věty, ve třech letech tříslovné věty. Ze slovních druhů nejdříve pozorujeme onomatopoie citoslovce zvukomalebného původu, podstatná jména a slovesa. Přídavná jména a zájmena spatřujeme mezi druhým a třetím rokem. Jednotné a množné číslo začíná dítě užívat po třetím roce Lechta, V., Do čtyř let věku se u dítěte můžeme setkat s vývojovým jevem, tzv. fyziologickým dysgramatismem, který by neměl přetrvávat po čtvrtém roce, kdy předpokládáme správný gramatický Voděrádky projev dítěte Klenková, J., Lexikálně sémantická rovina Tato rovina se zabývá slovní zásobou, tedy aktivním i pasivním slovníkem. Nupakům anglickými školkami Pasivní slovní zásoba se rozvíjí od desátého měsíce. Od prvního roku pozorujeme rozvoj aktivní slovní zásoby, jedná se o období anglické školky Nupaky prvních dětských slov. I nadále však dítě při dorozumívání využívá mimiku a gesta. V. Lechta ve vývoji řeči rozeznává první a druhý věk otázek, které jsou velmi důležité pro rozvoj slovní zásoby dítěte. Ve věku jednoho a půl let dítě používá otázky Co je to. Okolo tří a půl let nastupují otázky Proč Růst slovní zásoby dítěte do let Lechta, s. Slovní zásoba se rozvíjí celý život, ale je Herink závislá na mnoha faktorech na osobnosti jedince, sociokulturním prostředí, ve kterém dítě vyrůstá atd. Klenková, J., Foneticko fonologická rovina Od narození můžeme sledovat tuto rovinu, která zkoumá zvukovou stránku řeči. Jde o sluchové rozlišování hlásek a jejich
výslovnost. Dítě ze zvuků, které ho obklopují, postupně dokáže vyčleňovat hlásky mateřského jazyka Bednářová, J., Šmardová, V., s. Z logopedického hlediska je důležitý moment v ontogenezi řeči měsíc života dítěte, kdy dochází k přechodu od pudového k napodobivému žvatlání. Vývoj artikulace podmiňuje mnoho faktorů obratnost mluvních orgánů, fonematický sluch, intelekt, řečové dispozice, sociokulturní prostředí dítěte, mluvní vzor a množství řečových podnětů Klenková, J., Vývoj výslovnosti, tedy pořadí fixace jednotlivých hlásek, bude podrobněji analyzován v kapitole Pragmatická rovina Jedná se o užití řeči v praxi. Můžeme zde sledovat postupné cvičením dětí Prahou východ Nupaky