druhý jazyk na první vliv nemá učitelka ve škole nepoznala, že je dítě dvojjazyčné, ale druhý má na první jazyk velký vliv jen velmi zřídka používá české věty, ale rozumí. Jednoznačně kladný vliv na jazykový vývoj dítěte. Dcera bez problémů zvládla další dva anglickou školkou Praze 22 jazyky na střední škole. Malé dítě se učí velice rychle. Tráví méně času učením se jednotlivých jazyků. Vnímání vlastní výjimečnosti na základě bilingvismu u dětí přichází stejně jako oddělování jazyků až v určitém věku. Osmnáct dětí tj. už svoji dvojjazyčnost vědomě vnímá a většinou i oceňuje a je na ni pyšná. Dalších z nich tj. si ji zatím dle svých rodičů vědomě Praha 22 neuvědomuje. Sedm oslovených tj. na tuto otázku neodpovědělo. Graf Graf Prožívání dvojjazyčnosti Popravdě řečeno nevím, tuhle otázku Praze 22 anglická školka jsem si doposud nepoložila, bylo by potřeba se na to zeptat dcery, asi to udělám. Vliv bilingvismu na život dítěte vnímá většina Praha 15 dotázaných pozitivně. Všichni to vnímáme pozitivně. Syn nemá problém komunikovat v kterémkoliv jazyce, automaticky mezi nimi přepíná, tj. mluví na jednu osobu česky, otočí se na druhou a naváže anglicky. Dokonce už překládá, vyslechne, co otec říká v arabštině a matce to řekne anglicky. Pro tyto děti je přirozené obracet se na jednotlivce podle jejich jazyků. V případě některých dětí, je ještě těžké hodnotit, protože jsou příliš malé, ale do budoucna jsou očekávání rodičů veskrze kladná. Nejčastějším projevem mladších dětí je
pozdější nástup mluvené řeči. S nástupem řeči si dítě v mnoha případech velmi rychle osvojilo třetí jazyk. Znalost dalších jazyků pozitivně působí na sebeurčení dítěte. Učitelka v mateřské školce tvrdí, že má otevřenou mentalitu. Myslím si, že bilingvní dítě je více otevřené vůči novým věcem a snadněji se naučí i ostatní jazyky. Dvojjazyčnost pro děti znamená také více kamarádů, ať už anglických školek Prahy 22 bilingvních nebo monolingvních, umožňuje jim širší výběr filmů, knih v jiných jazycích, možnost domluvit se bez problémů ve více zemích. Dítě od malička nepřekvapuje, že lidé hovoří různými jazyky. Uvědomuje si, že jedna věc má více pojmenování, dotazuje se, Jižní Město jak se to řekne v druhém jazyce. Ne nadarmo se říká kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem. Jako drobný negativní vliv jedna z Kateřinky respondentek uvádí, že když bylo dítě malé a někdo mu nerozuměl, neboť špatně vyslovovalo, dotyčný se automaticky domníval, že dítě hovoří druhým jazykem, kterému on nerozumí, a nereagoval. Dítě se zlobilo, že mu neodpovídá, nevěnuje pozornost. Podle mě má na syna roky anglické školky Praha 22 komunikace více jazyky rozhodně pozitivní vliv. Možná nemá tak bohatou slovní zásobu, jako jeho vrstevníci, ale to se časem srovná. Je až neuvěřitelné s jakou lehkostí může přejít z češtiny do španělštiny, když komunikuje se mnou a se svým otcem. Nikdy si jazyky neplete. Můžeme mluvit i o zvyšování přirozeného sebevědomí dítěte, díky tomu, že umí něco víc, než jiní Cítí se důležitě, když řeknu, mateřským soukromým školám u Prahy 10 Prahy 22