kategorie, které nejsou obsaženy v rámci položených otázek. Výběr respondentů Pro výzkum bude vybrána bilingvní mateřská škola v Pro výběr respondentů bude třeba splnit tato kritéria stejný věk stejné pohlaví celodenní docházka do mateřské školy začátečníci ve anglické školky Lipany výuce druhého jazyka Aplikace výzkumného nástroje Pro pozorování jsem sestavila tabulku, do které jsem zadala osm kritérií. Každé z kritérií jsem hodnotila při pozorování vybraných nebilingvních dětí, vždy po třech měsících. Daná kritéria byla stanovena takto Věku Voděrádky přiměřená slovní zásoba v ČJ. Porozumění řeči v okruhu běžného hovoru a instrukcím v ČJ. Komunikace s česky mluvícími dětmi. Stav pasivní slovní zásoby v AJ. Stav aktivní slovní zásoby v AJ. Porozumění řeči v okruhu běžného hovoru a instrukcím v AJ. Komunikace s bilingvními dětmi. Preference jazyka během dne ČJ, AJ. Šetření v bilingvní třídě mateřské školy Třída, ve které se uskutečnilo Praha 22 šetření k výzkumné části práce, je součástí soukromé anglicko české mateřské školy, která se nachází v klidné okrajové části blízko u lesa. Tato mateřská škola má celkem čtyři třídy, dvě z nich jsou bilingvní, tedy hovoří v nich jedna z učitelek jen anglicky a Lipany anglickou školkou druhá jen česky. Třídu, ve které se pozorování uskutečnilo, navštěvuje celkem dětí. Jedno z dětí pochází z čistě anglicky mluvící rodiny, čtyři z dětí pocházejí z bilingvních anglicko českých rodin. Zbytek dětí pochází z jednojazyčných českých rodin, a s
anglickým jazykem se tedy začaly setkávat až v této mateřské škole. Následující text bude obsahovat záznamy z šetření u dvou děvčat, plavání dětí nejblíže Prahy 10 Lipan