žádnou vážnou chorobu, ani neutrpěl komplikovaný úraz, kvůli kterému by byl hospitalizován, či operativně léčen. Protože ani rodiče ani učitelky z mateřské školy, které s ním denně přichází do kontaktu, nezaznamenaly žádný výrazný problém v jeho chování a vztazích, lze říci, že také vývoj v psychické, sociální a emocionální oblasti probíhá v normě. Stejně jako jeho starší bratr, také Filip začal navštěvovat logopedickou ordinaci. Jeho maminka má za to, že logopedická intervence měla začít již dříve, a že její vinou tuto oblast svého syna určitým způsobem zanedbala. Odložení návštěvy logopeda však plynulo ze zkušenosti se starším synem, kterému byl kvůli dominanci anglického jazyka doporučen odklad školní docházky, s kterým počítala i v případě mladšího syna. Protože se ale u Chodovec Filipa český jazyk rozvinul v dostatečné míře a ani v žádné jiné z oblastí školní zralosti se neobjevil nedostatek či odchylka, odklad nebyl shledán jako nutný. Avšak kvůli nesprávné výslovnosti některých českých hlásek byla doporučena návštěva logopedie, kterou již Spořilov maminka s Filípkem absolvovali. Díky otevřenosti a sdílnosti maminky jsem dostala možnost nahlédnout také do pracovních listů, které u anglické školky Chodovec logopeda obdrželi. Tyto materiály jsou zaměřeny na procvičování a fixaci správné výslovnosti tupých sykavek S, Z a C. Z Filípkovy řeči Chodovci anglické školce je však patrné, že má problém také s výslovností ostrých sykavek, tedy Š, Ž, Č a hlásek R a Ř, k jejichž nápravě se dostanou
nejspíše později. Dominantním jazykem Filípka se postupem času na rozdíl od jeho staršího bratra stala čeština. Přestože do dvou let anglických školek Chodovci preferoval angličtinu, jejímuž působení byl v této době vystavován nejintenzivněji, již tehdy se u něho začala rychle rozvíjet i čeština. Jedním z faktorů, které měly na tento jev nesporně značný vliv, byla možnost naučit se tento jazyk nejen od tatínka, ale také od staršího bratra, s kterým trávil stejně tolik času jako s anglicky mluvící maminkou. Přestože v domácnosti, kvůli otcovu pobytu v Praha 11 zaměstnání, převládala spíše angličtina, na rozdíl od staršího Matěje, Filip nastupoval do mateřské školy s mnohem rozvinutější pasivní slovní zásobou českého jazyka. Tento jazyk se u něho právě vlivem výchovně vzdělávacího systému a vrstevnické skupiny začal půjčovna dodávek na Praze 4 Chodovci