mění se postava dítěte, v poznávacích procesech, v citovém i společenském vývoji. Dítě zvládá sebeobslužné činnosti, rozvíjí se hrubá a jemná motorika Kračmerová, Tělesný a pohybový vývoj V předškolním věku se mění tělesné proporce, celá postava se protahuje, ruce i nohy se prodlužují. Chlapci povyrostou a zvýší se také jejich hmotnost, zatímco dívky jsou menší a lehčí. Zda odpovídá tělesný Jižní Město vývoj věku, můžeme zjistit zhruba v šesti letech podle tzv. filipínské míry, pomocí které porovnáváme poměr délky paže k velikosti hlavy dítě by si mělo přes vzpřímenou hlavu dosáhnout na ušní lalůček. Pohyblivost a přesnost pohybů ovlivňuje rychlost při běhání, anglické školky Háje skákání, prolézání, hrách s míčem. Obratnost umožňuje předškolákovi naučit se samostatnosti např. při oblékání, hygieně, stolování, jednoduchých domácích pracích apod., ale také zapojovat se do společných činností s ostatními dětmi Bednářová, Říčan, Litochleby Kognitivní vývoj a vývoj myšlení Do kognitivního vývoje předškoláka můžeme zařadit složky jako je vnímání času, vnímání prostoru anglických školkách Hájích a prostorové představy, základní matematické představy, zrakové a sluchové vnímání a paměť. Předškolní dítě žije především přítomností a vnímání plynutí času je pro něj vymezeno událostmi, které ho obklopují, které se pravidelně střídají typické činnosti pro den, noc ráno, poledne, večer. V rozvoji vnímání prostoru hraje významnou roli pohyb, jež spolu se zrakem a hmatem umožní lépe odhadnout
vzdálenost a získat představu o velikosti objektů. Perspektivu se dítě učí vnímat až postupně. Základem pro utváření prostorových představ vzdálenosti, velikosti a pojmenování prostorových vztahů nahoře dole, vpředu vzadu, vpravo vlevo je senzomotorické vnímání. Předškolní dítě potřebuje rozvinout mnoho schopností, dovedností a získat potřebné vědomosti. Matematické schopnosti a dovednosti do anglické školky Háje určité míry závisejí na rozumových předpokladech. Můžeme říci, že matematika podporuje rozvoj myšlení. Jako předpoklad porozumění matematickým pojmům, symbolům a vztahům mezi nimi se nejdříve tvoří tzv. předčíselné představy. S dalším vývojem si dítě osvojuje Opatov pravidla, podle kterých předměty porovnává pojmy typu stejně, méně, více, třídí podle společných charakteristik barvy, vlastnosti,