jazykovou kulturu dětské řeči Kamiš, Krčmová, Ontogeneze dětské řeči po stránce zvukové Disciplína zabývající se fonetickým rozvojem Praha 12 řeči dítěte se nazývá pedofonetika. První hlasové projevy novorozence jsou reflexní povahy. Přechod od neartikulovaných zvuků ke zvukům artikulovaným je přirozený. Tento proces začíná nápodobou, kdy dítě zvukově ztotožní pronášený foném s náležitým vzorem, který anglická školka Kamýk slyší z okolí. Vývoj výslovnosti probíhá u dětí různé kvalitně a různě rychle. Jsou tříleté děti, které mají v podstatě po stránce zvukové mluvu ustálenou, ale jsou i jedinci, kteří mají nedostatky ve výslovnosti některých hlásek ještě v počátečních ročnících základní školy, popř. po celý jejich život. Dětská výslovnost se rozvíjí od zvukově nejjednodušších artikulací až k zvládnutí hláskového systému mateřského jazyka. Je to proces značně variabilní a závisí jak na individuálních schopnostech dítěte, tak Budějovická i na vlivech jeho sociálního prostředí ze strany rodičů i mateřské školy. Nenáležitá artikulace hlásek je v počátcích vývoje dětské výslovnosti zcela přirozená a také patlavá výslovnost některých artikulačně náročných hlásek, jež se vyskytuje i v pátém roce, může být vývojová např. pokud jde o záměnu l a r, ž a ř apod V procesu osvojování jednotlivých hlásek existuje jistá tendence, některými autory označovaná jako zákonitost, projevující se jistým pořadím ve fixování jednotlivých hlásek dětské mluvy Kamiš, V procesu anglické školky Kamýk
fonetického vývoje dětské řeči se nejdříve ustalují samohlásky. Z nich se pak, z důvodu jeho nejmenší námahy při napodobení, nejdříve upevní artikulace vokálu a. Artikulace ostatních samohlásek je náročnější, a proto se objevují v dětské řeči později. Kačerov Nejpozději se v češtině stabilizuje vokál i. Teprve po ustálení všech vokálů se začíná ustalovat fixace dvojhlásek. Nejdříve je to Kamýku anglických školkách dvojhláska au. Fixační proces souhlásek je mnohem delší v porovnání se samohláskami. Podle obecných pravidel jejich fixace se dítě nejdříve naučí tvořit závěrové hlásky okluzívy, z nichž nejdříve artikuluje p, b, m, t, d, n. Pomaleji se fixují třené hlásky frikativy, z nichž si dítě nejdříve osvojuje f, v a nejpozději s, z, š, ž. Po sykavkách se ustalují polosykavky afrikáty c, č. anglické školky Kamýk Artikulační vývoj osvojování souhláskového systému končí fixací likvid r, l. A z pravidla poslední hláskou vývojové řady je ř Kamiš, Krčmová, První souvislé projevy dítěte zahrnují slova jednoslabičná nebo dvojslabičná. U dvojslabičných slov dochází z počátku k