instruktáže uvádí Maňák instruktáž slovní, kterou konkrétně jsem v rámci lekcí pozorovala například když učitel vyzívá děti, aby se posadily na koberec, nebo aby si vzaly pastelky a posadily se ke stolu. Do metody slovní instruktáže řadím vysvětlování pravidel, úvod lekce učitel se s dětmi přivítá, připomene jim, co se učily v minulé hodině, co si měly doma procvičit, případně nastíní, co se bude ten den v lekci dít, závěr lekce učitel shrne celkový dojem z lekce, zadá domácí úkoly, rozloučí se s dětmi, pokyny pro nějakou akci Praha 19 během hodiny aby se děti přemístily, aby něco udělaly. Dále zkoumám organizační formy výuky. V jejich rozdělení se opírám o Průchu V Satalice anglickým školkám rámci svého výzkumného šetření pozoruji pouze organizační formy výuky podle vztahu k osobnosti žáka, což jsou dle Průchy výuka individuální, individualizovaná, skupinová a hromadná. Z těchto forem výuky jsem se rozhodla nepozorovat formu individualizace. Domnívám se, anglické školky Satalice že to, do jaké míry je výuka cizích jazyků v mateřské škole individualizována, je poměrně široký problém, pro jehož zkoumání není v Nouzov mé práci prostor. Můžeme jej však pojmout jako námět pro další výzkum. Dále jsem vyloučila také metodu individuální, jelikož v rámci výuky anglického jazyka v mateřské škole, kde bylo v průběhu mého pozorování přítomno vždy více dětí než jedno, nelze o individuální výuce v tomto případě hovořit. Hromadnou formou výuky rozumím ve své práci výuku, kdy se všechny děti věnují nějaké
konkrétní činnosti v rámci celku. Skupinovou výukou zde myslím výuku, kdy jsou děti rozděleny do menších celků do dvojic, do družstev a anglické školky Satalice podobně. Ačkoliv se všechny věnují stejné aktivitě například konkrétní hře, spadají pro tu konkrétní chvíli do nějaké menší skupiny. Odpozorovala jsem osm lekcí anglického jazyka v rámci čtyř mateřských škol. Výuka trvala vždy v rozmezí minut. Lekce jsem si Chvaly nahrávala na diktafon, v jednom případě učitelka souhlasila s použitím videokamery, pod podmínkou, že nahrávka bude sloužit pouze pro moji vlastní potřebu a nebude nikde dále šířena. Nahrávky jsem doplňovala vlastními, v hodině pořizovanými, poznámkami, které se týkaly angličtina ve školce Satalicích zejména konkrétnějšího popisu učitelem volených metod. Snažila jsem se, aby moje přítomnost ve výuce ovlivnila průběh lekce co nejméně. Do třídy jsem měla ve třech případech přístup ještě před příchodem dětí, proto jsem si mohla vybrat místo, kde by si mě děti Lehovec nejméně všímaly, a kde bych měla zároveň dobré podmínky pro pozorování. V jednom případě jsem musela počkat na příchod učitelky a dětí, jelikož třída byla zamčená. Ve všech případech učitel na začátku hodiny vyzval žáky, aby mě anglicky pozdravili, a já jsem