využívají tuto metodu jen zřídka a v lekcích p. učitele Adama zabírá průměrně metoda diskuse celkového času lekce. O p. učiteli Adamovi Bulovka by na základě výsledků výzkumného šetření bylo možno říct, že rozhovor, který v jeho hodinách probíhá, je ze záměrný, věnující Libni anglických školek se probírané látce, a z náhodný, na probíranou látku se přímo nevtahující. U ostatních tří vyučujících naopak vždy převládá dialogická metoda před metodou diskuse. Nadprůměrný výskyt metody diskuse v lekcích p. učitele Adama mohu na základě pozorování odůvodnit tím, že děti o učitelův výklad téměř nejevily zájem, skákaly mu do řeči, odváděly řeč od tématu. Pan učitel žáky většinou neusměrňoval, naopak, zjistil li, že se děti chtějí bavit o něčem jiném než o nové slovní zásobě, přistoupil na jejich debatu. V době, kdy nějaké dítě pana učitele Adama takto přerušilo a získalo jeho pozornost, začaly se ostatní děti rozbíhat, vytahovat hračky, hrát fotbal apod. P. učitel potom musel děti svolávat a začínat s výkladem znovu. Vzhledem k tomu, že v hodinách p. učitelek Barbory, Cecílie a Dáši byly děti disciplinované, a výklad přerušovaly jen minimálně a stalo li se tak, byly většinou napomenuty, je zjevné, že četnost anglickými školkami Libní výskytu metody diskuse nebyla v jejich lekcích tak vysoká, jako v lekcích p. učitele Adama. Pokud bych se měla zmínit o určité pravidelnosti výskytu diskuse, řekla bych, že se s ní můžeme setkat na začátku děti mají občas potřebu sdělit učiteli, co ten den dělaly, kde byly s Vychovatelna
rodiči na výletě apod. a na konci lekce děti chtějí učiteli říct, že zítra půjdou k babičce, že dnes si je vyzvedne tatínek apod Dále se s nimi setkáváme kdykoliv v průběhu lekce. Na základě pozorování upozorňuji, že v některých případech byla metoda diskuse zařazena anglické školky Libeň záměrně aby si děti odpočinuly a byly následně opět schopny koncentrace, v jiných případech byla užívána bezděčně, neplánovaně. Palmovka Soutěž V rámci metody soutěže jsem zkoumala hry, ve kterých jde o to, být prví, být nejlepší, zkrátka zvítězit. V průběhu lekcí anglického jazyka v mateřské škole jsem se setkala se soutěžemi, které probíhaly na místě, ale také se soutěžemi, u kterých se děti plavání s kojenci v Praze 7 Libni