anglického jazyka, opět bez omezení. Z etických důvodů a s přihlédnutím k žádostem mateřských škol z výzkumného vzorku, zde nebudu uvádět žádné konkrétní informace o institucích, ani jména dětí či vyučujících. Mateřské školy jsem se pro rozlišení rozhodla Praha 21 označit čísly. Budu tedy hovořit o Mateřské škole V mém výzkumném vzorku se objevují tři učitelky a jeden učitel anglického jazyka v mateřské škole. Délka jejich praxe je značně rozdílná, pohybuje se od jednoho roku do třinácti let. Jména učitelů jsem se rozhodla nahradit pseudonymy. Původním nápadem bylo, označit je písmeny A D, nakonec jsem zvolila jména, která na příslušná písmena začínají. Lze tedy říct, že v rámci mého výzkumného vzorku se objevuje pan učitel Adamem a paní učitelky Barbora, Cecílie a Dáša. Dále se anglické školky Koloděje zavazuji, že jakékoliv mnou pořízené nahrávky budou sloužit pouze pro moji vlastní potřebu a nebudou poskytnuty třetím osobám V rámci výzkumného vzorku jsem se tedy setkala se čtyřmi skupinami dětí, přičemž velikost skupiny se pohybovala od pěti do jedenácti dětí. Praha 22 Zvolila jsem si skupiny, jejichž úroveň byla o stupeň výše než úroveň začátečnická. Učitelé skupiny označovali za mírně pokročilé anglických školek Kolodějí V mém výzkumném vzorku se nacházely pouze děti ve věku let. Nyní stručně charakterizuji mateřské školy, ve kterých jsem výzkum prováděla, prostředí, ve kterém výuka anglického jazyka probíhala, jednotlivé skupiny dětí a učitele. Mateřská škola si klade za cíl
naučit děti spolupráci, slušnému chování, schopnosti prosadit se, ale také umět ustoupit. Snaží se, aby si děti osvojily zásady zdravého životního stylu. Děti jsou rozděleny do dvou tříd, bez ohledu na věk. Jako všechny mateřské školy v mém výzkumném vzorku, nabízí anglickou školkou Kolodějím výuku anglického jazyka. Vedle ní si rodiče mohou pro své děti vybrat i další zájmové aktivity, jako například hru na flétnu, sportovní Praha 20 aktivity nebo taneční kroužek. Nyní se blíže zmíním o lekcích anglického jazyka, ve kterých jsem byla přítomna. V této mateřské škole byla výuka anglického jazyka pod vedením p. učitele Adama Jeho nejvyšší dosažené vzdělání je středoškolské s maturitou a angličtinu Cyrilov učí prvním rokem. V mateřské škole je do kroužku angličtiny zapsáno celkem osm dětí. V průběhu lekce, kterou jsem pozorovala, bylo ve výuce přítomno šest dětí, ve druhé lekci potom jen pět dětí. Třída, ve které výuka probíhala, byla prostorná, hračky byly poklizené anglické školky Koloděje tak, aby děti pokud možno nerozptylovaly při výuce. Výhodou třídy byl velký prostor, který se dal využít k pohybovým hrám apod. Jako nevýhodu bych naopak hodnotila fakt, že ve třídě nebyl stůl a židle, na které by se děti mohly posadit v době, kdy měly za úkol něco malovat. Učitel byl však na tuto situaci připravený a vybavil se kousky rozřezané krabice, které dětem rozdal jako podložky pod papír.