dubnu Pro zaznamenávání dat jsem si vytvořila vlastní schéma rozdělené na část obsahující data ohledně metod výuky a na část anglickou školkou Proseku obsahující data týkající se organizačních forem výuky. Pro tvorbu pozorovacího schématu jsem se inspirovala Flandersovým systémem pozorování komunikace ve třídě In Gavora, s. Výskyt mnou zkoumaných jevů jsem proto zaznamenávala v intervalu tří vteřin. Při výběru výukových metod jsem vycházela z Pettyho Zjistila jsem však, že některé metody, které Petty uvádí, se v rámci výuky anglického jazyka v Vysočanská mateřské škole nevyskytují umění ukazovat, hry a simulační hry aktivní učební metody, semináře, projekty a samostatná práce, kompozice, metoda objevování a řízeného objevování, tvořivost a vynalézavost, učení z textu a vyhledávání informací, učení ze zkušenosti, Proseku angličtina ve školce samostudium a domácí úkoly, návštěvy, exkurze a jiné metody. Některé metody, které Petty popisuje, lze ve výuce anglického jazyka v Českomoravská mateřské škole najít, avšak v mém případě se jedná o jakési zastřešující metody, které již v podstatě zkoumám v rámci dílčích metod, které pozoruji jde o metody umění vysvětlovat a učení pro zapamatování. Pro své pozorování jsem si na základě Pettyho tedy zvolila tyto metody výklad, procvičování pod dohledem učitele, dialogická metoda, diskuse, vybavovací pomůcky, hry pro osvojování jazykových a komunikačních dovedností. V rámci výuky anglického jazyka v mateřské škole jsem však zaznamenala přítomnost metod, které Petty
konkrétně neuvádí. Proto jsem na základě svého pozorování rozdělila některé Pettyho metody do konkrétnějších metod. Metodu procvičování pod dohledem učitele jsem se rozhodla konkretizovat pomocí různých dílčích metod, které pod tuto metodu v rámci výuky cizích jazyků v mateřské škole spadají, a které Petty neuvádí. Tyto dílčí metody jsem si určila sama na základě předběžného pozorování, které jsem provedla ještě před zahájením samotného sběru dat, a jsou to zpěv písní v anglickém jazyce, poslech audio nahrávek a výtvarná činnost. Tyto metody užívají učitelé cizích jazyků v mateřské škole k procvičování probírané látky. V rámci soukromé školky u Prahy 9 Proseku