v popředí, ale pozornost věnujeme hybnosti jazyka, který se snažíme dostávat do všech artikulačních poloh. Samotný jazyk je při tvoření řeči natolik důležitý, že jej nemůžeme jen tak nechat ležet na dně ústní dutiny. Je však nutné a důležité dbát na to, aby si dítě uvědomovalo pohyby, které provádí. Dalšími neodmyslitelnou součástí jsou čelisti, které je dobré trénovat žvýkáním, zíváním nebo jen pouhým otevíráním a zavírám podle pokynů. V neposlední řadě je nutné zmínit, že velkou měrou se na artikulaci podílí i zuby. U dětí školního věku však dochází k výměně dentice a je zapotřebí na tento fakt brát ohled. Při práci s dětmi se při nácviku dají podle J. Bezděkové využívat mnohé přírodní zvuky nebo citoslovce, protože při hře si dítě intenzivněji všímá kvality hlásky. Dále anglické školce Kolbenově je možné napodobovat zvuky dopravních prostředků, zvířat apod. Pole působnosti je neskutečně široké, záleží na fantazii rodiče. Velmi Kolbenova důležité místo v této oblasti zaujímá motivace dítěte. Podle I. Bytešníkové není běžné, že rodič musí učit své dítě správně Kolbenově anglických školek dýchat. Taková situace však může nastat. Proto dochází k aplikaci dechových a fonačních hlasových cvičení. Hlas s dechem přímo Klíčov souvisí, oba se prolínají a navíc hlas bez dechu nemůže existovat. Cvičení dechu a hlasu pozitivně působí na jejich koordinaci při realizaci řeči. Výstupním produktem je prohloubení a zlepšení dýchání, nácvik nádechu a výdechu při procesu mluvení. Výdechový proud
je zásadní pro tvorbu hlasité řeči. Důležitost zařazení rozvoje této složky je v první řadě kvůli automatizaci řeči a dýchání. K rozvoji této složky je možné užití mnoha her a cviků. Je nutné dítě naučit ovládat výdechový proud. Zaměříme se nejen na teplý Vysočanská výdechový proud, který aplikujeme při vyvozování hlásek, tak ovládání sloupce dechu. Dále je důležité naučit dítě, jakou intenzitou dýchat, jak dýchání ovládat. V neposlední řadě je dobré s dítětem zautomatizovat rozdíly mezi dýcháním nosem a dýcháním ústy. Pro angličtina ve školce Kolbenovou trénink této oblasti užíváme dýchání do peříčka nebo lehkých materiálů, jako je vata, papír nebo polystyren nebo používáme bublifuky, nafukovací balónky, píšťalky, brčka, pingpongové míčky, obarvenou vodu, do které dýcháme a podobně. Ke stimulaci sluchu u dítěte užíváme co nejkonkrétnější pomůcky zvuky zvířat, písně, jednoduché melodie. Pro dítě je každý zvuk užitečný, pro orientaci v okolí nebo rozšíření obzorů. Je vhodné začít od elementárních zvuků a tónů, které na dítě nebudou působit rušivým