náhradu zvoleného slova v druhém jazyce jde o stadium indeterminovaného kódování. stadium začíná přibližně od dvou let. Dítě si Rajská zahrada postupně rozšiřuje aktivní slovní zásobu ve dvou jazycích a postupně se začíná učit používat jazyk podle toho, s kým hovoří. Může se však stát, že bude nadále tvořit věty, které obsahují prvky z obou jazyků, protože stejný pojem si neosvojí najednou v obou jazycích Rajskou zahradou anglickým školkám nebo používá jedno gramatické pravidlo pro oba rozdílné jazyky. Také se stává, že v tomto období dítě pojmenovává stejný předmět v obou jazycích to poukazuje na to, že si začíná uvědomovat existenci dvou rozdílných jazyků. stadium jasné rozlišování dvou jazyků, lexikálně i gramaticky. Toto stádium trvá delší dobu, délka této doby závisí na mnoha faktorech, mimo jiné na postoji rodičů a době působení každého jazyka. Stejný třífázový model dle Virginie Volterry a Traute Taeschner z roku uvádí také Harding Esch a Riley. anglická školka Rajskou zahradu Nejdříve má dítě jeden lexikální systém, který obsahuje slova z obou jazyků. Později začíná oddělovat slovní zásobu, ale používá stejná gramatická pravidla pro oba jazyky. Ve třetí fázi slovní zásobu i gramatiku obou jazyků odděluje. sec. cit. in Harding Esch a Riley, s. et in Fletcher, s. E. Harding Esch a P. Riley s. dále uvádějí, že děti dva či více jazyky užívají správně asi od tří let kdy si Hlavní nádraží také začínají existenci dvou jazyků více uvědomovat a komentovat ji. Ze sociolingvistického hlediska děti nejsou ochotné přijmout
členění jazyků, nerozumí pojmům angličtina, francouzština a často se vyjadřují v tomto směru opisem např. tak, jak mluvím s mámou. Lze anglické školky Rajská zahrada tedy říci, že období mezi třetím a pátým rokem je důležité pro sociální vývoj všech dětí, u bilingvních se navíc přidává Jiřího z Poděbrad zásadní důležitost vývoji jazykového rozměru. J. Štefánik s. se ve své knize opírá o názory V. Příhody a jiných autorů. Ti tvrdí, že dítě, které si osvojuje současně dva jazyky, je zřetelně odděluje již od samého počátku, nemělo by tedy docházet k jejich anglickou školkou Rajské zahradě míchání. Takových dětí je však velmi málo, nejčastěji dochází k postupnému oddělování jazykových informací, kde se autor v procesu simultánního osvojování jazyků odvolává na předchozí členění do tří stadií dle Volterry a Taeschner. Shrneme li názory citovaných autorů, můžeme uzavřít, že v jazykově smíšených rodinách dochází k simultánnímu osvojování jazyků. Hranici můžeme stanovit mezi třetím a čtvrtým rokem a podotknout, že není vhodné srovnávat rychlost a rozvoj jazyka monolingvních a bilingvních dětí. M. Čevelová s. instalatérů u Prahy 9 Rajské zahrady