velké většině případů také komunikuje, se někdy nevědomky dostává do situace, kdy zapomíná svůj vlastní rodný jazyk. Není pak schopen tento jazyk naučit své děti. Vývoj řeči mých dětí let roku další IT ovlivněn tím, že já matka Češka žijící v Itálii let mluvím jen italsky, zapomněla jsem češtinu, takže mám docela problém mluvit korektně i v České republice. Začala jsem zase dobře mluvit díky skupině italky.it. Chtěla bych moc, aby mé dcery uměly dobře mluvit česky, když tam mají sestřenici, strejdy, tety, babičky a dědu. Praha 14 Někteří z rodičů přikládají vinu také vlivu okolního prostředí, které je veskrze monolingvní, druhý jazyk působí na dítě pouze angličtina ve školce Prahy 14 prostřednictvím jednoho jeho rodiče. Je roky, IT vyloženě v italském prostředí, i když se na něj snažím hodně mluvit česky, tak je to dost obtížné, jelikož tu češtinu slyší jen ode mě. Do ČR jezdíme tak jednou ročně na týden, prarodiče české už nemá, ani tety. Nástup řeči v pozdějším věku dítěte může mít souvislost i s užíváním velkého množství jazykových kódů v komunikaci s dítětem již od jeho narození. V tomto konkrétním případě se jedná o pravidelné užívání čtyř jazyků, resp. tří jazyků a nářečí. anglických školkách Prahou 14 Setkává roky, UK se s více jazyky slovenština, angličtina, polština, goralština PL nářečí najednou a začal pěkně, srozumitelně mluvit až před dvěma měsíci. Předřečový a motorický vývoj dítěte Raný předřečový a motorický vývoj předchází stádiím vlastního Lehovec
vývoje řeči. Pokud v tomto vývoji dochází k opoždění, lze pravděpodobně očekávat také pozdější vývoj samotné řeči. Může se jednat o pouhé fyziologické opoždění nebo i náznak nesprávného vývoje, pozdějších poruch a vad nejen v oblasti komunikace. Komunikace Jahodnice samotná začíná od narození dítěte, hlasem jeho matky, stimulací reakce na lidský hlas, úsměvem dítěte, čtením knížek, aj. Graf Reakce