prokázaly, že jedna pětina těchto dětí pochází z bilingvních či multilingvních rodin. Závěry výzkumu uvádějí, že dvojjazyčné děti mají vyšší riziko vzniku koktavosti a nižší šanci na vyléčení než je tomu u monolingvních jedinců tohoto věku. Ačkoliv rodina i samo anglické školky Blatiny dítě může bilingvismus vnímat velmi pozitivně, z uvedených odborných výzkumů a publikací vyplývá, že způsobuje narušenou komunikační Blatiny schopnost a to především v jazyce, který není dominantní. Co se týče koktavosti, výsledky výzkumů se značně liší, takže jeho vliv na anglická školka Blatinám tuto formu narušení fluence řeči zatím nelze s jistotou potvrdit ani vyvrátit. Rodina je velmi významná sociální skupina, jejíž vliv se odráží jak v životě jedince, tak v celé společnosti. V rámci optimálního rozvoje dítěte by měla naplňovat jeho potřeby a v rámci optimálního chodu společnosti plnit určité funkce. V odborných publikacích je označována také jako primární sociální instituce. Mezi faktory, které její funkci socializace ovlivňují, patří také tzv. jazykové kódy. Bilingvismus lze nejjednodušeji, definovat jako schopnost člověka užívat dva jazyky na úrovni rodilého mluvčího. Jedním z nejvýraznějších doprovodných jevů je tzv. přepínání kódů. Ohledně otázek vlivu bilingvismu na jedince, nejaktuálnější výzkumy prokázaly pozitivní vztah mezi jím a inteligencí. Dvojjazyčnost je prozatím čerstvým výzkumným předmětem také v oblasti jeho vlivu na narušenou komunikační schopnost. Přestože se pokládá za jednu z Praha 17
příčin některých narušení, otázka jeho vlivu na vznik koktavosti zůstává stále otevřená. Vliv bilingvní rodiny na vývoj řeči Bílá Hora dítěte předškolního věku Cíle výzkumného projektu, metodologie Hlavním cílem výzkumného projektu je zjistit, zda a v jakém směru bilingvní rodina, tedy výchovné působení na dítě prostřednictvím dvou odlišných jazyků, ovlivňuje vývoj jeho řeči. Jelikož je předškolní věk označen jako kritické období vzhledem k vývoji řeči, výzkum se soustředí především na dítě v tomto období. Mezi dílčí cíle výzkumu pak patří seznámení se a rozšíření vědomostí v uvedené problematice. Dále pak sběr a analýza informací získaných během šetření, mezi něž patří například komunikační úroveň bilingvního dítěte v obou řečech, dominantní jazyk, Blatinami anglickým školkám odmítání některého z jazyků, ale také jeho osobnostní a emocionální vývoj, či vztahy v jednotlivých rodinách. Metodologie výzkumu je