aktivitách, dokáže se kostrbatě vyjádřit anglicky. Jeho řeč je jednoduchá, složená z opakovaných frází, či slovních spojení. Má Jiřího z Poděbrad ještě omezenou slovní zásobu, je však schopen vyjádřit svůj názor nebo popsat svou oblíbenou hračku. Často kombinuje angličtinu s češtinou. Karolínka roky, třída Karolínka přišla do mateřské školy s nulovou znalostí angličtiny. Od tří let navštěvovala českou Flora školku a rodiče se ji po roce rozhodli změnit na anglickou. Rodiče mají základní znalost angličtiny, tatínek ji denně používá při komunikaci s klienty a často vyřizuje obchodní záležitosti přes telefon z domu, Karolínka tedy může angličtinu slyšet. Jinak do kontaktu s angličtinou přichází pouze v mateřské škole. První měsíc Karolínka si zvyká na nové prostředí, děti i na to, že se ve školce mluví anglicky, především paní učitelky. Karolínka je velmi plachá a zamlklá. Spíše než s dětmi komunikuje s aunties, vždy jen v češtině. Dětem, které mluví anglicky se vyhýbá, nejraději si hraje ve dvojici s dítětem hovořícím česky. Postupně si Karolínka začíná osvojovat základní fráze spojené s každodenní rutinou např. hallo bay, bay thank you please more please. Tyto fráze však použije, až na Vinohrady anglickou školkou vyzvání učitele. Při řízených aktivitách spolupracuje, snaží se učit básničky, písničky a nová slovíčka. Karolínka si přivykla anglické školky Vinohrady režimu ve školce, používá již fráze, které jsou spojeny s určitými aktivitami oběd, show and tell, spinkání, hygiena. Její komunikace je
stále především v češtině. Anglicky komunikuje, jen když je k tomu vyzvána. Není schopna mluvit ve větách, používá slovíčka a slovní spojení. Se slovíčky si začíná hrát viz. Tobiášek a jeho hra se slovy. S dětmi mluvícími anglicky se stále bojí komunikovat. Lze pozorovat rozšiřující se pasivní anglický slovník. Rozumí instrukcím učitelky, pokud něčemu nerozumí, nebojí se na to zeptat česky. Třetí měsíc Karolínka je stále aktivnější. Můžeme říci, že se již zcela adaptovala a přivykla režimu školky. V komunikaci stále anglickým školkám Vinohradům převládá čeština. Při rozhovorech s auntie, kdy je vybídnuta užít angličtinu, začíná používat otázky typu why what is this when Také Rajská zahrada se nebojí požádat o pomoc větou Please, help me. Za těmito spojeními pokračuje většinou v češtině. Karolínka se začíná ptát, co které slovíčko znamená, rozšiřuje si tak svou aktivní anglickou slovní zásobu hlavně o slova, která zná z aktivit, slyšela od dětí, či při čtení pohádky. Navazuje přátelství s anglickou holčičkou, dorozumívání je spíše na úrovni neverbální komunikace nebo heslovité Náměstí Míru angličtiny. Karolínka ještě není schopna plynné konverzace, ale velmi dobře rozumí a interakce s anglickou kamarádkou ji pomáhají si plavou s dítětem Praha 2 Vinohrady