dítěte na dvojjazyčné děti. V rozhovoru se všichni rodiče vyjádřili, že mezi rodiny, se kterými se stýkají, patří většinou rodiny Olšany bilingvní. Fakt, že mnoho přátel dvojjazyčných dětí pochází právě z bilingvního prostředí, které jim jejich rodina prostřednictvím vzájemných návštěv nabízí, potvrdil ve svém vyprávění také Filip. Na druhou stranu rodiče všech tří zkoumaných rodin umístili své děti do běžné mateřské školy, kde jim je umožněno navazovat vztahy s jejich monolingvními vrstevníky. Jelikož se toto tvrzení nepotvrdilo u žádného z daných výzkumných vzorků, je pokládáno za falsifikované. Z uvedených výsledků výzkumu je tedy patrné, že stejně jako běžná, také bilingvní rodina má zásadní vliv na rozvoj předškolního dítěte a jeho řeči. Její vliv se odráží především v posloupnosti osvojování, dominanci, úrovni jazykových dovedností a vzniku fáze odmítnutí jednoho z jazyků. Přestože mají rodiče díky anglickými školkami Olšanům častým stykům s bilingvními rodinami vliv také na volbu přátel jejich dětí, vzhledem k nedostatku speciálního vzdělávání pro bilingvní děti, následné zařazení do běžného vzdělávacího systému tento okruh přátel rozšiřuje. Stanovené cíle výzkumného projektu se Flora podařilo splnit. Jelikož je založen na malém počtu výzkumných vzorků, nelze z něho vytvořit reprezentativní zobecňující závěry. Avšak lze vyvodit určité náměty a doporučení, které mohou pomoci rodičům, kteří plánují, nebo již vychovávají své děti v bilingvním anglické školky Olšany
prostředí. Doporučení Uplatňovat bilingvní výchovu především v situaci, kdy jeden z rodičů nemluví jazykem svého partnera, nebo ho Želivského ovládá na nízké úrovni. V opačném případě jsou děti vystavovány nesprávnému mluvnímu vzoru a jejich komunikace s jedním z rodičů je buď omezená, nebo v horším případě nemožná. Jazykově stimulovat dítě podněty z obou řečí již od raného dětství, zejména do konce tzv. kritického období, které trvá do pěti let života. Později se druhý jazyk rozvine velmi omezeně nebo vůbec. Navíc lze tímto přístupem předejít odmítnutí některého z jazyků. Nenutit dítě mluvit některým jazykem, ani ho příliš neopravovat, nechat volbu řeči instalatérům Prahou 3 Olšany