slovní zásoby, dítě vyhledává komunikaci, pro jeho budoucí rozvoj je velmi důležitá. Kolem roku života používá asi slov Kutálková, D., Kolem třetího roku života dítěte nastupuje ve vývoji řeči stádium logických pojmů. Konkrétní označení věcí se stávají všeobecným označením, slovem s určitým obsahem. Dítě se ocitá na začátku přechodu z do signální soustavy Klenková, J., Posledním stádiem vlastního vývoje řeči je stádium intelektualizace, které začíná na přelomu a roku věku a pokračuje až do dospělosti. Dítě prochází Pohořelec obdobím otázek. Nejdříve se objevuje otázka Co to je a později otázka Proč. D. Kutálková považuje toto období za velmi důležité. Dítě si rozšiřuje slovní zásobu, ujasňuje si gramatickou skladbu, dochází k prohlubování jazykových znalostí a dítě začíná používat jazyk jako prostředek sociálního kontaktu. Po čtvrtém roce věku se ustaluje výslovnost většiny hlásek. V předškolním věku také stále anglickou školku Pohořelec dochází k rozvoji slovní zásoby znalost slov Lejska, M., V. Lechta staví komunikační schopnost šestiletého dítěte, vyrůstajícího v anglickou školkou Pohořelce přiměřených podmínkách, na takovou úroveň, že je již připravené osvojit si i grafickou formu mateřského jazyka. Ta však, na rozdíl od zvukové stránky jazyka, osvojené spontánně, vyžaduje školní výuku. Faktory ovlivňující vývoj řeči Ne vždy probíhá vývoj řeči dítěte dle pravidel, u některých dětí může být opožděný, často se ale později vyrovná. Pokud dítě ve věku tří let nemá Dlabačov
dostatečnou slovní zásobu, nejeví zájem o mluvní kontakt, mluvíme o tzv. fyziologické nemluvnosti. Velké rozdíly jsou mezi dětmi také ve anglické školky Pohořelec výslovnosti jednotlivých hlásek, nárůstu slovní zásoby. Běžné je i to, že chlapci začínají často mluvit později než dívky. Kolem anglické školky Pohořelec třetího roku života dítěte může vlivem rychlého nárůstu slovní zásoby dojít snadno ke vzniku koktavosti Kutálková, D., Mezi sociální faktory ovlivňující vývoj řeči patří především struktura rodiny, sourozenci a další členové rodiny. Dále také ekonomické postavení rodiny, profese rodičů a úroveň jejich vzdělání. Všechny tyto skutečnosti mohou mít vliv na formování jazykového vývoje dítěte v Střešovičky pozitivním i negativním slova smyslu Průcha, J., Jiným důvodem komplikujícím vývoj řeči dětí se stává zbytnělá nosní mandle, která uzavře průchod vzduchu nosem, a dítě si pak tzv. šlape na jazyk. Situace se obvykle řeší chirurgicky Kutálková, D., SHRNUTÍ Komunikace Petřín patří k nejzákladnějším lidským schopnostem, které se dítě učí již od svého narození, a bez které by byl jeho život plný omezení. Její vývoj je ovlivněný mnoha faktory, ať už biologickými nebo vlivem okolního prostředí, a ne vždy probíhá u všech dětí stejně. Prostředkem samotné komunikace je potom lidská řeč, jazyk. Dle různých autorů se vývoj řeči dělí na několik na sebe navazujících